Aankopen
Last updated
Last updated
Via deze module kan je ook je aankoopfacturen van je leveranciers en bonnetjes in eFactori verwerken. Je kan betalingen opvolgen, de aangekochte stock updaten, eenvoudig je documenten bezorgen aan je boekhouder ... In eFactori kan je alle aankopen kwijt, zowel deze die een link hebben naar je voorraad en facturatie (bv. nieuwe producten) als degene die te maken hebben met je bedrijfsvoering (bv. internetkosten, verwarming, ...). eFactori geeft inzicht in de aankoop versus uitgaven per periode of per aankoopcategorie.
'Aankopen' vind je als een app in eFactori. Om ze te activeren, doe je het volgende:
Navigeer rechtsboven naar je e-mailadres en klik op 'Apps en koppelingen'.
Kies 'Apps en koppelingen met betrekking tot documenten'.
Klik op de groene knop 'Activeren' om de app 'Aankopen' te activeren in eFactori.
In het linkermenu verschijnt nu een sectie 'Aankopen'.
Onder je 'Contacten' in het linkermenu verschijnt een lijst met je 'Leveranciers'.
Het invoeren van je aankopen in eFactori kan op meerdere manieren. eFactori heeft een inboxfunctie om eenvoudig je aankoopfacturen te ontvangen. De aankoopfacturen in bijlage van e-mails kan je onmiddellijk en eenvoudig in het programma verwerken. Je eFactori-inbox aanvaardt ook e-facturen via het PEPPOL-kanaal. Zo kunnen je leveranciers je vanuit hun facturatiesoftware e-facturen sturen. Papieren documenten kan je vanaf je scanner meteen naar je eFactori-inbox mailen of neem er een foto van met je smartphone via de eFactori app. Lees meer:
Elk inkomend document wordt automatisch gescand door OCR-herkenningssoftware, zo beperk je tikwerk tot een minimum. Koppel aangekochte goederen aan voorraadbeheer of je eigen aankoopcategorieën. Lees meer:
Bij het verwerken van een aankoop worden de nodige betaalgegevens in eFactori opgeslagen (o.a. IBAN-nummer leverancier, bedrag, mededeling, ...). Zo kan je vanuit eFactori je ingevoerde aankopen meteen betalen (bv. via QR-code), inplannen voor betaling op latere datum of een uitgevoerde betaling aan je aankoop koppelen. Lees meer:
eFactori zet automatisch je aankoopfacturen om naar het UBL-formaat voor elektronische facturen. Dit kan rechtstreeks doorgestuurd worden naar een boekhoudprogramma voor snelle en automatische verwerking. Lees meer:
Zodra je 'Aankopen' activeert, vind je in het linkermenu onder 'Contacten' ook een lijst van leveranciers.
Je kan in eFactori eenvoudig een lijst van bestaande leveranciers importeren. Telkens je een aankoop gaat verwerken, kan je ook de (nieuwe) leverancier opslaan en een leveranciersfiche aanmaken.
De nummering van je leveranciers in eFactori kan je ook instellen.
Tenslotte kan je je leveranciers ook uit eFactori exporteren naar een verschillende bestandsformaten.
Als je gebruik maakt van aankoopcategorieën in eFactori, kan je in een leveranciersfiche aangeven dat aankopen van een bepaalde leverancier standaard in een specifieke aankoopcategorie moeten terechtkomen.
Als aankoopfacturen van een bepaalde leverancier betaald zullen worden via een domiciliëringsmandaat, kan je dat aangeven in de leveranciersfiche.
Door dit aan te vinken, zullen aankoopfacturen van deze leverancier automatisch als 'Gepland' verschijnen in je overzicht van aankopen. Op die manier weet je dat deze bedragen automatisch van de bankrekening zullen gaan en je ze niet meer actief moet uitbetalen.
Is je bankrekening gekoppeld? Dan koppelen we bij effectieve betaling het betaalde bedrag aan de aankoopfactuur en wijzijgt de status van het document van 'gepland' naar 'betaald'.