eFactori.be (NL)
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met eFactori
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in eFactori gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda *
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Dagontvangstenboek
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden *
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie *
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen *
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel eFactori aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Verzenden via eigen domeinnaam
        • Verzenden via globaal adres
        • Verzenden via open server
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Verzenden via SMTP
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar eFactori migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in eFactori ?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in eFactori starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere eFactori accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • WinBooks Connect
      • Yuki
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers *
      • Cebeo *
      • Desco *
      • STG *
      • Van Marcke *
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • eFactori Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
  • Overige functies
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiel gebruik
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
      • Mijn verzonden e-mail komt niet aan of komt in SPAM terecht?
    • Verzending via post
    • Verzending via PEPPOL
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in eFactori
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Dagontvangstenboek activeren
  • Dagontvangstenboek invullen
  • Dagboek
  • Digitale handtekening
  • Download
  • Versiegeschiedenis
  • Dagontvangstenboek valideren

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Apps - Uitbreidingen

Dagontvangstenboek

PreviousBestelbonnenNextExtra tekstvelden

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

In het dagontvangstenboek dienen alle verkopen opgenomen te worden waarvoor geen factuur moet opgesteld worden. In de praktijk zijn dit meestal de transacties met particulieren (bv. ), die niet onderworpen zijn aan de verplichte opmaak van een factuur.

Een dagontvangstenboek is niet hetzelfde als een kasboek. Het is bovendien onderworpen aan specifieke regels. .

Dagontvangstenboek activeren

Het gebruik van een dagontvangstenboek kan geactiveerd worden vanuit de 'Apps en koppelingen'.

  1. Navigeer rechtsboven naar je e-mailadres en kies 'Apps en koppelingen' in het menu.

  2. In de lijst van 'Apps en koppelingen met betrekking tot documenten' ga je naar 'Dagontvangstenboek'.

Deze uitbreiding kan je activeren en nadien meteen gebruiken; een extra knop ('Dagontvangsten') zal in het linkermenu verschijnen.

Het dagontvangstenboek in eFactori werkt op basis van kassatickets die in eFactori worden aangemaakt. Deze tickets worden automatisch ingevoerd in je dagontvangstenboek, de dag na hun aanmaakdatum. Om het dagontvangstenboek te kunnen vullen, eFactori.

Dagontvangstenboek invullen

Na activatie zal het dagontvangstenboek nog leeg zijn. eFactori-kassatickets worden automatisch toegevoegd aan het dagontvangstenboek vanaf de dag na hun aanmaakdatum.

Om een ontvangst in het dagontvangstenboek te noteren, dien je dus een kassaticket aan te maken in eFactori. Dat wordt ingelezen en verschijnt in de lijst van dagontvangsten.

Aangezien een dagontvangstenboek niet bewerkbaar mag zijn, is de datum van je kassaticket bij het aanmaken ook niet meer bewerkbaar eens je de module 'Dagontvangstenboek' hebt geactiveerd.

In het voorbeeld hieronder werden reeds enkele kassatickets ingelezen:

In een dagontvangstenboek moet elk btw-tarief afzonderlijk worden opgenomen. In dit voorbeeld zijn er enkel verkopen gebeurd aan 21% btw. In geval van een verkoop aan bv. 6% btw, zal er een extra kolom verschijnen in het dagontvangstenboek.

Dagboek

Digitale handtekening

Download

Via de downloadknop rechtsboven kan je een Excelversie van het dagontvangstenboek downloaden. Deze kan je valideren via de publiek beschikbare tool, in geval van bv. controle.

Dit Excelbestand bevat een tab met daarin het overzicht zoals dat weergegeven wordt in de eFactori-interface. Onderaan zie je ook het totaal per btw-tarief na een periode van één maand.

Een tweede tab bevat het overzicht van de individuele kassatickets die aan de bedragen gelinkt zijn, met vermelding van volgnummer, datum, klant, totalen excl. en incl. btw en het btw-percentage. Op die manier kan je meteen de omschreven verkopen linken aan de omschrijving op het kassaticket.

Versiegeschiedenis

Via de knop 'Versiegeschiedenis' kan je per dag een afgesloten dagboek bekijken. Je kan vanuit de detailfiche van de versie deze versie downloaden en valideren via de validator-link.

Dagontvangstenboek valideren

Het dagontvangstenboek kan gevalideerd worden via een publieke link. Een digitaal ondertekend Excelbestand kan vanuit de interface gedownload worden en opgeladen worden via de volgende URL:

Als je het Excelbestand zelf zou gewijzigd hebben, wordt de digitale sleutel automatisch ongeldig. Het bestand zal dus niet kunnen gevalideerd worden. Is er geen wijziging gebeurd aan het bestand, dan blijft de sleutel geldig en krijg je een positieve valideringsboodschap terug.

Voor ondernemingen met slechts één vestiging zal er vaak slechts met één dagboek gewerkt worden. Heb je echter meer vestigingen, dan ben je verplicht om per vestiging een dagontvangstenboek bij te houden. Je kan per vestiging een verkoopdagboek aanmaken: . Per dagboek zal een afzonderlijk dagontvangstenboek worden bijgehouden in eFactori.

Omdat een dagontvangstenboek niet gewijzigd mag worden, wordt dagelijks een versie afgesloten en ondertekend met een digitale handtekening door eFactori. Deze digitale handtekening is de controlesleutel bij validatie ().

zie verder
kassatickets
Lees er alles over op onze blog
dien je dus ook 'Kassatickets' in
te activeren
lees hier hoe je dat doet
Valideer digitaal dagontvangstenboekonFact.be
Logo