eFactori.be (NL)
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met eFactori
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in eFactori gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda *
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Dagontvangstenboek
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden *
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie *
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen *
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel eFactori aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Verzenden via eigen domeinnaam
        • Verzenden via globaal adres
        • Verzenden via open server
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Verzenden via SMTP
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar eFactori migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in eFactori ?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in eFactori starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere eFactori accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • WinBooks Connect
      • Yuki
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers *
      • Cebeo *
      • Desco *
      • STG *
      • Van Marcke *
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • eFactori Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
  • Overige functies
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiel gebruik
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
      • Mijn verzonden e-mail komt niet aan of komt in SPAM terecht?
    • Verzending via post
    • Verzending via PEPPOL
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in eFactori
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Over Debt & Consultancy Services
  • Incassodienst activeren
  • Incassodienst gebruiken
  • Extra tab 'DCS' bij factuur
  • Opstart inning bij B2C factuur (particuliere klant)
  • Opstart inning bij B2B factuur (bedrijfsklant)
  • Dossier opvolgen

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Apps - Uitbreidingen

Incassodienst

PreviousGrootboekrekeningenNextInkooporders

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

eFactori biedt reeds enkele tools om je facturen snel betaald te krijgen. Online betaling of QR-code, automatische herinneringen, ... Komt je klant echter nog steeds niet met een betaling over de brug, dan kan je vanuit eFactori een incassoprocedure starten.

Over Debt & Consultancy Services

De eigenlijke incassoprocedure wordt opgevolgd en uitgevoerd door partner uit Antwerpen. Deze firma werkt nauw samen met gespecialiseerde advocatenkantoren die - desnoods gedwongen - de onbetaalde facturen invorderen, dit alles zonder financieel risico voor jou als eFactori-gebruiker.

Ingeval van gerechtelijke procedure word je niet administratief en financieel belast met bijkomende kosten van gerechtsdeurwaarders bij ondernomen acties (dagvaarding, betekening vonnis, elke uitvoeringsdaad (beslag) van het vonnis).

Incassodienst activeren

'Incassodienst' is een app die je in eFactori eerst moet activeren en nadien onmiddellijk kan gebruiken.

  • Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik 'Apps en koppelingen'.

  • Ga naar de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen.

  • Klik naast 'Incassodienst voor onbetaalde facturen' op de groene knop 'Activeren'.

Incassodienst gebruiken

Eénmaal de app geactiveerd is, kan je deze via de gele knop gaan Configureren.

Normaalgezien zal je bij het opzetten van je eFactori-account reeds Algemene voorwaarden hebben opgeladen. Als dat het geval is, verschijnen deze in het scherm hierboven. Heb je je Algemene voorwaarden nog niet opgeladen? Dan kan je dat in dit scherm eenvoudig doen via 'Bijlage uploaden'. Verdere configuratie is niet nodig.

Extra tab 'DCS' bij factuur

Eens de app geactiveerd is, verschijnt er in het samenvattingsscherm van je factuur aan de linkerzijde een extra tab 'DCS' met logo.

Opstart inning bij B2C factuur (particuliere klant)

In de tab zie je een overzicht van het scenario bij succesvolle inning van de factuur. Jij ontvangt het gefactureerde bedrag incl. btw: er zijn voor jou geen kosten aan de inning verbonden, deze worden gedekt door de klant.

Om een incassoprocedure voor de betreffende factuur op te starten, klik je op 'Dossier opstarten'. Een pop-up vraagt bevestiging van de opstart, waarna het dossier aangemaakt wordt en een dossiernummer toegekend krijgt. In dit venster kan je ook de status van het dossier opvolgen (bv. ingebrekestelling verzonden, betaald, ...).

Blijkt de factuur toch oninbaar te zijn, dan betaal je een eenmalige forfaitaire kost van € 40. DCS levert een attest van oninbaarheid van schuldvordering af.

Opstart inning bij B2B factuur (bedrijfsklant)

Ook in dit geval zie je in de tab een overzicht van het scenario bij succesvolle inning van de factuur. Jij ontvangt het gefactureerde bedrag incl. btw: er zijn voor jou geen kosten aan de inning verbonden, deze worden gedekt door de klant.

Is je eindklant een professionele klant en wordt deze failliet verklaard, dan betaal je een eenmalige forfaitaire kost van € 40. DCS levert een attest van oninbaarheid van schuldvordering af, wat je toelaat de voorgeschoten BTW alsnog te recupereren.

Dossier opvolgen

Is je dossier opgestart, dan kan je in dit venster de status van het dossier opvolgen (bv. ingebrekestelling verzonden, betaald, ...).

In de dagelijkse bedrijfsvoering is het hanteren van een echte must. Bij het starten van een incassoprocedure zijn ze een noodzakelijk element om op terug te vallen. Om die reden worden ze, indien nog niet opgeladen in eFactori, nog eens expliciet opgevraagd in het configuratiescherm van deze uitbreiding.

biedt daarom bij de start van een eerste incassodossier een revisie aan van je huidige voorwaarden, of kan voor jouw bedrijf doeltreffende Algemene voorwaarden voorstellen.

Voor specifieke vragen in verband met (de status van) je dossier kan je .

correcte Algemene voorwaarden
DCS
contact opnemen met DCS
Debt & Consultancy Services