eFactori.be (NL)
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met eFactori
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in eFactori gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda *
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Dagontvangstenboek
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden *
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie *
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen *
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel eFactori aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Verzenden via eigen domeinnaam
        • Verzenden via globaal adres
        • Verzenden via open server
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Verzenden via SMTP
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar eFactori migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in eFactori ?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in eFactori starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere eFactori accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • WinBooks Connect
      • Yuki
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers *
      • Cebeo *
      • Desco *
      • STG *
      • Van Marcke *
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • eFactori Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
  • Overige functies
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiel gebruik
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
      • Mijn verzonden e-mail komt niet aan of komt in SPAM terecht?
    • Verzending via post
    • Verzending via PEPPOL
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in eFactori
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • PEPPOL-inbox activeren
  • Facturen ontvangen via PEPPOL
  • Facturen verzenden via PEPPOL
  • Facturatie aan de overheid via PEPPOL

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Overige functies

Verzending via PEPPOL

PreviousVerzending via postNextGebruik van templates in eFactori

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Met eFactori kan je naast facturen verzenden via e-mail, ook facturen verzenden en ontvangen via PEPPOL. is een netwerk opgezet door de Europese Unie voor de uitwisseling van .

PEPPOL is te vergelijken met e-mail: elk bedrijf heeft een PEPPOL-adres waarnaar facturen kunnen verzonden worden die terecht komen in een inbox van een bedrijf. Facturen uitwisselen via dit kanaal heeft twee belangrijke voordelen voor beide partijen:

  • facturen kunnen automatisch verwerkt worden;

  • er is een sluitende ontvangstbevestiging waardoor er geen discussie meer mogelijk is of een factuur nu al dan niet afgeleverd werd.

PEPPOL-inbox activeren

Om facturen te ontvangen via het PEPPOL-netwerk moet je eerst in eFactori een inbox activeren door een PEPPOL-adres aan te maken.

Je PEPPOL-adressen worden gegenereerd op basis van je ondernemingsnummer en btw-nummer. Op die manier kunnen jouw leveranciers ook makkelijk detecteren of je zelf actief bent op het PEPPOL-netwerk.

Via eFactori kan je deze activering heel eenvoudig regelen:

  1. Ga via het menu rechtsboven naar 'Apps en koppelingen'.

  2. Kies voor 'Apps en koppelingen met betrekking tot documenten'.

  3. Klik naast de app 'Facturen verzenden en ontvangen via PEPPOL' op 'Activeren'.

  4. Klik op de gele knop 'Configureren' naast de app.

  5. Klik op de knop 'Registreer mijn bedrijf op het PEPPOL-netwerk'.

  6. eFactori maakt twee adressen aan:

    1. één op basis van je ondernemingsnummer.

    2. één op basis van je btw-nummer.

    Je leveranciers kunnen één van beide gebruiken om de factuur te verzenden.

Klik in het kader om te activeren. Het inbox-icoontje wordt blauw en je krijgt de mededeling dat je nu succesvol geregistreerd bent op PEPPOL.

Facturen ontvangen via PEPPOL

De ontvangen factuur wordt ook steeds, zowel als elektronische factuur als in PDF, verzonden naar je e-mailadres.

Facturen verzenden via PEPPOL

Maak een nieuwe factuur of open een bestaande factuur. In het samenvattingsscherm zal er boven de tijdlijn een extra kader verschijnen; daar krijg je de melding of je klant al dan niet geregistreerd is op het PEPPOL netwerk.

Als je klant op het PEPPOL-netwerk gedetecteerd wordt, zie je onder de blauwe knop 'Acties' de mogelijkheid tot 'Verzenden via PEPPOL'. Is de klant niet gedetecteerd op PEPPOL, dan krijg je een melding daarover te zien en zal je bij de 'Acties' knop enkel per e-mail of per post kunnen verzenden.

Het is niet nodig om aan de PEPPOL-e-mail een begeleidende tekst toe te voegen zoals bij een e-mail. De verzending van het document is voldoende.

Na vernieuwen van het venster zie je meteen de bevestiging dat de klant de factuur heeft ontvangen via het PEPPOL-netwerk:

Facturatie aan de overheid via PEPPOL

Door dit als een apart veld op de eFactori-documenten in te voeren, kan dit op gestructureerde manier via PEPPOL verzonden worden.

Nu is je PEPPOL-inbox actief: die vind je achter de tandwieltjes bovenaan eFactori, in de . Is je PEPPOL-inbox nog niet geactiveerd, dan zal het scherm er zo uitzien (rechts 'Klik hier om uw PEPPOL-inbox te activeren'):

Wanneer je een factuur ontvangt via het PEPPOL-netwerk komt deze terecht in je . Aan de rechterzijde is er een nieuw actief postvak bijgekomen met je PEPPOL-adres. De documenten vind je automatisch in de lijst onderaan.

Wanneer je facturen via PEPPOL moet verzenden aan de overheid, werkt dit op exact dezelfde manier. Echter vragen overheidsinstanties steeds om een orderreferentie toe te voegen. hoe je dit doet in eFactori.

Lees hier
PEPPOL
elektronische facturen
verwerklijsten
verwerklijst van inkomende documenten